Każdy z nas ma pewne zainteresowania, o których lubi zarówno mówić jak i słuchać. Tematy te zwiększają zwykle zdolność skupienia danej osoby i tym samym dają nauczycielowi narzędzie do skuteczniejszego przekazywania wiedzy. Zadaniem korepetytora jest odnalezienie tych zagadnień i taki sposób przeprowadzenia zajęć, aby tematyka „krążyła” wokół zainteresowań ucznia. Tyczy się to zwłaszcza uczniów młodszych, gdy omawiana tematyka jest abstrakcyjna, co pozwala przenieść omawiane zjawiska do otoczenia zainteresowań ucznia.
Przykładem może być młoda osoba zainteresowana piłką nożną. Omówienie zasady używania procentów można łatwo odzwierciedlić na przykładzie transferów piłkarzy pomiędzy klubami sportowymi, gdzie nominalna część kwoty wędruje do kilku odbiorców. Szukanie trójkątów, zwłaszcza prostokątnych, jest niewątpliwie łatwym zadaniem na schemacie pola piłkarskiego, gdzie można obliczać np. odległość od bramki do zawodnika.
Im mocniejsze są skojarzenia omawianego zagadnienia z czymś znanym dla ucznia, tym silniejsze są połączenia neuronowe tworzone w mózgu. Przekłada się to na lepsze i dłuższe zapamiętanie tematu zajęć. Zaletą dostosowania tematyki zajęć do konkretnej osoby jest niewątpliwie większa efektywność wykorzystania czasu i polepszenie zdolności zapamiętywania zasad naukowych.
Źródła:
Metody aktywizujące w nauczaniu mgr Joanna Świetlicka