Korepetycje – statystyki w Polsce i na świecie

Korepetycje (repetycja – powtórzenie) to dodatkowe zajęcia, mające na celu powtórzenie materiału i przygotowanie z uczniem pracy domowej zadanej w szkole – jest to definicja z Wikipedii, która według mnie odnosi się do młodszych uczniów, głównie ze szkół podstawowych i liceów. Studenci z politechnik i uniwersytetów częściej niż przy pracy domowej, potrzebują pomocy w przygotowaniu do kolokwiów i egzaminów.

Ogólnie z usług dodatkowych lekcji korzysta w Polsce 67% (w porównaniu w UK tylko 20%). Najwięcej korepetycji udzielanych jest z języków obcych (46%) oraz matematyki i fizyki (36%):

Źródło

 

Ciekawym zjawiskiem są szkoły korepetytorskie w Azji Wschodniej – szczególnie w Tajwanie, Honkongu i Korei Południowej. Gospodarstwa domowe w tych krajach wydają na dodatkowe zajęcia korepetycyjne 15 % wartości budżetu domowego (dla porównania – w USA tylko 2%). Lepsze wykształcenie oferuje ludziom szersze i bardziej przyjazne perspektywy i wydaje się, że Azjaci doskonale to rozumieją. Dzięki korepetycjom można lepiej zdać egzamin, trafić do lepszego liceum, dobrze zdać maturę, dostać się na lepsze studia i w ten sposób uzyskać wyższy status społeczny.

Do najczęstszych przyczyn uczęszczania na korepetycje wśród uczniów szkół podstawowych można zaliczyć:

  1. Chęć uzyskania dobrego wyniku na egzaminie
  2. Dostanie się do dobrego liceum
  3. Nadrobienie zaległości w nauce
  4. Chęć rozszerzenia wiedzy szkolnej
  5. Decyzja rodziców o potrzebie dodatkowych zajęć

Ciekawym wnioskiem z przeprowadzonych badań jest to, że nie tylko słabi uczniowie biorą korepetycje.  Uzdolnione osoby decydują się na dodatkowe zajęcia aby odpowiednio i efektywnie wykorzystać czas przeznaczony na przygotowanie się do danego egzaminu. Ponieważ ilość przedmiotów zdawanych na np. maturze lub studiach jest duża (od 6 do 10 egzaminów), czas przypadający na dany przedmiot jest ograniczony.

Do największych zalet korepetycji należą:

  • wysoka skuteczność dydaktyczna i związana z tym oszczędność czasu ucznia
  • indywidualne podejście pozwalające na omówienie konkretnego zagadnienia
  • możliwość odzyskania przez ucznia „pewności siebie” i wiary w dalszą naukę

Źródła:

Elżbieta Putkiewicz – Korepetycje – szara strefa edukacji

Georetta Siadak – Tak, korzystam z pomocy korepetytora. Obraz prywatnych lekcji w opinii uczniów szkoły gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej (raport z badań)

Przemysław Ziółkowski – KOREPETYCJE: WSPARCIE CZY PORAŻKA WSPÓŁCZESNEJ DYDAKTYKI

Forsal.pl – Edukacyjny wyścig zbrojeń. Amerykanie kupują ciężarówki, Azjaci korepetycje

Piotr Długosz – Korepetycje gimnazjalistów z południa Polski